Rutiner för klagomålshantering
Enligt skollagen 4 kap. 8§ skall huvudmannen (Föräldrakooperativet Minnemalen Ekonomisk förening) ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. Vi ser klagomål som ett tillfälle att förbättra vår verksamhet. Om klagomålen visar att det finns brister i verksamheten så ska Minnemalen se till att bristerna åtgärdas.
Vem framför jag mina klagomål till?
Om det är något som inte motsvarar dina förväntningar eller som du är missnöjd med i ditt barns utbildning, framför det i första hand direkt till ditt barns pedagoger. Om du efter kontakt med personalen fortfarande har synpunkter/klagomål, ta då kontakt med rektorn. Använd gärna nedanstående blankett.
Vad händer med klagomålet?
Alla klagomål utreds, följs upp och dokumenteras. Återkoppling till dig som förälder ska ske inom 10 arbetsdagar. Beroende på klagomålets art hanteras det och åtgärdas på olika sätt men alltid i samverkan dig som förälder. Klagomål samt vilka åtgärder som vidtagits redovisas för styrelsen.
Styrelsen ansvarar för att denna rutin utvärderas en gång/år.
Här är vår blankett för blankett för klagomålshantering.