Minnemalen har två avdelningar: en avdelning med 15 barn i åldrarna 1 till 3 år (Blåbäret) och en avdelning med 21 barn i åldrarna 3 till 5 år (Lingonet).
Minnemalen följer Stockholms stads riktlinjer och arbetar utifrån förskolans läroplan (Lpfö18), Skollagen (2010), Stockholms stads förskoleprogram, FN:s Barnkonvention och enhetens utbildningsplan. På förskolan arbetar både förskollärare och barnskötare och rektor deltar i arbetet med barnen.
Arbetssätt – Vi arbetar kontinuerligt under läsåret med läroplanens alla målområden. Vi fångar upp barnens intressen och funderingar och låter det genomsyra arbetet.
De målområden vi arbetar utifrån är:
Normer och värden – Vi arbetar utifrån respekt och förståelse för alla människors lika värde och de mänskliga rättigheterna. Vi vill ge alla barn samma möjligheter och rättigheter oavsett kön, könsöverskridande identitet, etnisk tillhörighet, religion, funktionsvariation eller ålder.
Omsorg, utveckling och lärande – Vi strävar efter att erbjuda en trygg omsorg för att grundlägga barnens välbefinnande och självkänsla. Grunden för utbildningen är utforskande, nyfikenhet och lust att leka och lära. Vi arbetar med estetiska uttryckssätt, matematik, språk, naturvetenskap och teknik, hälsa och välbefinnande och hållbar utveckling.
Barns delaktighet och inflytande – Barnens behov och intressen ligger till grund för utbildningen. Vi lyssnar på barnen, visar intresse för deras tankar och åsikter och arbetar utifrån demokratiska principer.
Språk – Barnen erbjuds en stimulerande miljö där de får förutsättningar att utveckla sitt språk genom att lyssna till högläsning och samtala om litteratur och andra texter. Vi uppmuntrar till språkande och samspel och använder bland annat teckenkommunikation som stöd. Vi uppmärksammar alla modersmål och minoritetsspråk.
Lek – Leken har en central plats i utbildningen då den är grundläggande för utveckling, lärande och välbefinnande. Vi uppmuntrar till och ger barnen tid, rum och material att utforska olika former av lek.
Förskola och hem – Vi värdesätter samarbete med vårdnadshavare för att ge barnen bästa möjliga förutsättningar till utveckling. Vårdnadshavare ges bra insyn i och inflytande över utbildningen genom utvecklingssamtal, föräldramöten, drop in-fika, styrelseuppdrag, arbetsgrupper och jour.
Övergång och samverkan – Vi samverkar med närliggande skolor för att förbereda våra femåringar inför skolstart.
Uppföljning, utvärdering och utveckling – Vi använder oss av pedagogisk dokumentation och följer regelbundet upp, analyserar och reflekterar över verksamheten för att kunna utveckla den på bästa möjliga sätt. Barnen ges möjlighet att vara delaktiga i dessa processer.
Skogsutflykter – Vi utforskar vår fina närmiljö för att vidga barnens omvärld bland annat genom skogsutflykter eller promenader. Barnen vistas ute oavsett väder för att få kunskap om, samtala kring, känna ansvar för och njuta av naturen.